Temperamentul

Temperamentul este un ansamblu de elemente biologice care, impreuna cu factorii psihologici, constituie personalitatea; este latura energetica si dinamica a personalitatii; este preponderent innascut.

Particularitatile temperamentale se constituie ca urmare a activitatii nervoase superioare. Se presupune ca temperamentul nu se schimba in mod radical in timpul vietii. Totusi, se vorbeste de o evolutie temperamentala, prin influentele pe care personalitatea le sufera, in ansamblul ei.

T i p u r i de temperament:

Exista tot atatea tipuri de temperament cati oameni exista.Din necesitati de cunoastere s-au facut adesea comparatii si diferentieri intre diversele aspecte temperamentale ale oamenilor, chiar clasificari, ceea ce a condus la variate tipologii. Hippocrate si Galen distingeau patru temperamente fundamentale:
– coleric,
– sangvinic,
– flegmatic,
– melancolic.

D e s c r i e r e a trasaturilor temperamentului

Coleric:
pozitive: vointa accentuata, procese afective intense, bogatia si intensitatea reactiilor, pasionalitatea;
negative: excitabilitate, iritabilitate, agresivitate, inegalitatea trairilor.

Sangvinic:
pozitive: sociabilitate, buna dispozitie, reactivitate accentuata, dinamism;
negative: fluctuatia si inegalitatea trairilor, multumirea de sine, superficialitate, sugestibilitate, inconstanta.

Flegmatic:
pozitive: toleranta, rabdare, perseverenta, echilibru;
negative: reactivitate redusa, adaptabilitate dificila, monotonie afectiva, inclinatia spre stereotipie.

Melancolic:
pozitive: procese afective intense si durabile, sarguinta, perseverenta, responsabilitate si simt al datoriei;
negative: adabtabilitate si mobilitate redusa, predispozitii inspre anxietate, neincredere in sine si pesimism.



S A N G V I N I C U L este intotdeauna o persoana cu o personalitate atragatoare, care se distreaza extrem de mult in orice situatie, este vorbaret, bun povestitor, ii place sa povesteasca si de multe ori adauga elemente de la el sau face povestea sa para mai interesanta decat e de fapt, punand-o intr-o alta lumina, e sufletul petrecerilor, centrul atentiei in orice grup, extrem de entuziast, expresiv si creator, cu ochii inocenti, parand sa pastreze simplitatea unui copil si la varste inaintate. Sangvinicul este intotdeauna curios, concepe intotdeauna idei noi si interesante, insufleteste oamenii din jur, in orice grup s-ar afla, isi face prieteni cu usurinta in orice circumstante. Sanguinicul este cel ce vine cu initiativa, insa nu e suficient de perseverent pentru a duce totul la bun sfarsit, este curios, isi cere scuze repede. Rareori stie sa asculte.

PRINTRE PUNCTELE NEGATIVE se numara urmatoarele: nu respecta planul stabilit, vorbeste prea mult, devenind plictisitor, este egocentric, este putin sensibil la problemele altora deoarece este cufundat in a-si admira propria personalitate, nu-si foloseste eficient memoria, este nestatornic si uituc, intrerupe si raspunde in numele altora, este dezorganizat si imatur.

CA RECOMANDARI, sangvinicii trebuie sa fie sensibili la interesele altor oameni, sa acorde atentie numelor oamenilor pe care ii intalnesc, sa inteleaga ce inseamna cu adevarat prietenie, sa puna in prim-plan nevoile celorlalti, sa-si organizeze viata si sa incerce sa se maturizeze.

Alte carecteristici :
SANGVINICUL
– Puncte t a r i : prietenos, optimist, spontan, fermecător, plin de umor, sociabil, echilibrat.
– Puncte s l a b e: nedisciplinat, dezorganizat, predispus spre exagerări, cheltuitor, pierde noţiunea timpului.
Cum să-i caştigi atenţia
– E important : să il lauzi, să il aprobi, să araţi că ii apreciezi umorul, să araţi afectivitate şi să-i acorzi
atenţie.
– Evită: critica, desconsiderarea umorului său, neaprecierea persoanei lui.
– Ce avem de invăţat de la ei: vioiciunea, optimismul, spontaneitatea, etc.
– Ce au de invăţat de la alte temperamente: disciplină, organizare şi gandire in perspectivă.
– S u g e s t i i pentru activitatea de invăţare: să-şi planifice timpul, să fie mai organizat.



M E L A N C O L I C U L este o fire introvertita, profund, ganditor si analitic, este serios, orientat spre scopuri cu raza lunga de actiune, cu o fire de geniu, talentat si creator. Apreciaza frumusetea si e sensibil la cei din jur. Este persoana care adora listele, schemele, graficele si simbolurile, cel care gandeste ordonat si vede simboluri acolo unde celelalte temperamente vad oameni. Constiinta detaliului este extrem de importanta, de aceea observa intotdeauna ceea ce celelalte temperamente nici nu iau in considerare. Este ordonat si organizat, ingrijit si curat, perfectionist, cu standarde inalte, econom, profund preocupat de activitati si de oameni, plin de compasiune.Se multumeste sa stea deoparte si isi face prieteni cu precautie, insa este un bun ascultator, statornic si devotat.

CA PUNCTE NEGATIVE, melancolicul este deprimat, este cel care se asteapta tot timpul numai la necazuri, se supara usor, are o proasta imagine de sine, tergiverseaza lucrurile din perfectionism, are pretentii nerealiste de la ceilalti din dorinta ca toate lucrurile sa iasa perfect.

RECOMANDARI: melancolicii trebuie sa fie constienti ca nimanui nu-i plac oamenii posomorati, sa caute aspectele pozitive ale vietii, si sa invete sa alunge norii negri care apar in viata fiecarui om. Din punct de vedere al tergiversarii lucrurilor, melancolicul trebuie sa nu mai piarda mult timp cu planificarea, sa-si coboare standardele si sa fie constient ca nu totul este perfect in viata si ca e necesara putina relaxare din cand in cand.

Alte caracteristici :
MELANCOLICUL
– Puncte t a r i : sobru, sensibil, ordonat, planificat, perseverent etc.
– Puncte s l a b e : nesociabil, pesimist, deprimat, hipotonic, usor de ranit, indecis etc.
Cum sa-i castigi atentia
– E imprtant : sa-i arati sensibilitate, sprijin, seriozitate, perspectiva unei vieti organizate si stabile.
– Evita : sa fii superficial, dezorganizat, usuratic.
– Ce avem de invatat de la ei : persevereanta, seriozitatea, ordinea, sensibilitatea, organizarea.
– Ce au de invatat de la alte temperamente : nu totul e perfect in lume, sa fie optimisti, sa gandeasca pozitiv.
– S u g e s t i i pentru activitatea de invatare : sa nu se piarde in detalii trebuindu-le astfel prea mult timp pentru pregatire



C O L E R I C U L este cel nascut sa conduca, de aceea isi manifesta o atitudine de asumare a responsabilitatii foarte devreme in viata. Are o nevoie impulsiva de schimbare, este intotdeauna interesat si increzator. Are o vointa puternica si este decis,si nu poate fi descurajat cu usurinta, poate sa coordoneze orice, este orientat spre scop, bun organizator, dezleaga sarcini, exceleaza in imprejurari critice. Nu are ca prioritate prietenii, neavand nevoie de ei.

CA PUNCTE NEGATIVE se poate inregistra dependenta de munca a colericului, nevoia de a controla situatii si oameni, faptul ca nu stie cum sa se poarte cu oamenii, este nerabdator, se erijeaza in sfatuitor chiar si atunci cand nu este cazul. Nu este agreat pentru ca nu da niciodata dreptate nimanui, nu-si cere scuze si nu-si cunoaste defectele.

CA RECOMANDARI: colericul trebuie sa invete sa se relaxeze, sa nu ii mai preseze pe ceilalti, sa nu-i mai trateze pe ceilalti ca pe niste marionete, sa nu mai manipuleze oamenii, sa-si exerseze rabdarea, sa inceteze cu controversele, sa-si examineze slabiciunile si sa admita ca este si el o fiinta umana supusa greselii. Numai atunci poate deveni fiinta puternica care crede ca este.

Alte carecteristici :
COLERICUL
– Puncte t a r i : l ider, convingător, optimist, competitiv, cu o voinţă puternică, etc.
– Puncte s l a b e: dominator, neempatic, ia decizii pripite, acţionează impulsiv, manipulator, incăpăţanat, etc.
Cum să-i caştigi atenţia
– E important: să araţi că il respecţi, că ii apreciezi rezultatele, să-i araţi loialitate, supunere şi cooperare.
– Evită: să-i subminezi autoritatea, să-i araţi că eşti o fire leneşă, neloială.
– Ce avem de invăţat de la ei: increderea in sine, capacitatea de lider, capacitatea de muncă extraordinară, etc.
– Ce au de invăţat de la alte temperamente: să inveţe să-i asculte pe ceilalţi, să inţeleagă punctele de vedere ale celuilalt, să fie empatic, etc.
– S u g e s t i i pentru activitatea de invăţare: să nu se suprasolicite, să acorde atenţie şi perioadei de relaxare.


Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *